Rødkilde Talent
Rødkilde Talent er et tilbud til elever med særlige interesser og talent. Vi samler talentfulde unge i et fællesskab og deltager i forskellige aktiviteter.
Rødkilde Talent
Rødkilde er en del af Akademiet for Talentfulde Unge, som tilbyder forskellige talentprogrammer.
Talenteleverne deltager i konkurrencer som Projekt Forskerspire, ILCompetion (Sprogolympiaden), SamfundsCup, matematikkonkurrencen Georg Mohr og Science Cup.
Rødkilde Talent står for arrangementer som fx European Youth Parliament (EYP) for europæiske unge.
Eleverne på Rødkilde Talent kan også blive undervisere i Videnskabsklubben, som har hjemme på Rødkilde Gymnasium.
Talentforståelse
På Rødkilde Gymnasium har vi en mangfoldig talentforståelse. Vi arbejder med alle elevers potentiale og viljefasthed. Elever der viser lyst til at lære hurtigere end deres jævnaldrende gennem en solid arbejdsindsats, definerer vi som talenter. Talenterne tilbydes forskellige konkurrence og fordybelsesaktiviteter, men udfordres også i klasserummet.
Talentudvikling og talentpleje på Rødkilde Gymnasium
Vision:
Alle elever på Rødkilde Gymnasium skal udfordres fagligt i forhold til deres niveau. Dette kan både foregå som en del af den normale undervisning og som aktiviteter uden for skolen.
Rødkilde Gymnasium skal have et studiemiljø, hvor alle elever og lærere ved, at det som elev er muligt at blive udfordret fagligt og personligt. Der skal gøres plads til udfordringer i et forpligtende fællesskab, hvor fokus, vedholdenhed, nysgerrighed og mod er centrale kerneværdier.
Talentarbejdet skal give Rødkildes elever indblik i egne kompetencer og styrker, der motiverer dem i hverdagen som gymnasieelev og kan inspirere til mulige karriereveje.
Strategi:
Der skal opbygges et studiemiljø på Rødkilde Gymnasium, der tilskynder mangfoldighed i forståelse af talent, og hvor både lærere og elever bidrager positivt og opfordrer til erfaringsudveksling og vidensdeling.
Talentmiljøet opbygges gennem følgende aktiviteter:
Skolens talentvejleder og elever med særlige talenter fortæller om talentaktiviteter og udbyttet igennem skolens informationskanaler internt og eksternt.
Talentvejlederen understøtter elevernes mangfoldige talenter og informerer de relevante lærere om aktiviteter og opfordrer dem til at deltage.
Talentvejlederen faciliterer et talentmiljø på skolen, som skal sikre fællesskab blandt skolens talenter, synlighed og skabe en kultur, som arbejder med “growth mindset” og elevernes viljefasthed. Vi vil målrettet arbejde på at talenterne føler, at deres talent er en del af hverdagen og værdsættes på lige fod med andre egenskaber.
Faglærere udpeger potentielle talenter til at deltage i talentaktiviteter, men arbejder ligeledes med at udfordre disse elever i klasserummet og dagligdagen.
Talenttilbuddene skal varetages af mange fag, og alle fakulteter skal være repræsenteret både som aktiviteter på skolen og ud af huset.
Der skal sikres et overskueligt og lettilgængeligt overblik over talentaktiviteter, deltagere og kontaktpersoner.
Organisering af talentarbejdet
Skolen har mindst en talentvejleder med talentvejlederuddannelse til at organisere talentaktiviteterne.
Opgaver der varetages af talentvejleder:
Talenttilbud
Rødkilde Gymnasiums talenttilbud overvejes og tilpasses, så vi sikrer, at der er tilbud til alle typer af elever og inden for alle fag. Tilbuddene organiseres derfor udfra nedenstående model, som skal læses på følgende måde:
Den lodrette akse går fra bredde til dybde. Nogle tilbud indeholder flere fag eller arbejder tværfagligt med kompetence udvikling = Bredde. Andre tilbud går i dybden indenfor et enkelt fag og har derfor en anderledes karakter af fag-faglig dybde.
Den vandrette akse går fra interesse til konkurrence. Nogle elever synes, konkurrence er en stor motivation, mens andre foretrække ro til fordybelse og motiveres af ny viden og metoder.